Ev beggad produkt - hur hade ni gjort?

Permalänk
Medlem

Ev beggad produkt - hur hade ni gjort?

Hej, har inga ambitioner att göra ytterligare en av alla "bråka officiellt med en leverantör på forum" utan jag är helt enkelt ute efter era tankar och hjälp.

Nyligen köpte jag en en Philips Hue Gradient Signe golvlampa. Jag betalade butikens fullpris på ca 3000 kr. Det fans en ÅF som sålde ca 500 kr billigare men jag valde medvetet en butik med gott rykte och som jag litar på.

Jag fick idag en produkt med ett helt uppenbart öppnat paket. Samtliga förseglingar var brutna. Paketet känns gammalt och slitet, det kan ju iofs vara postens behandling som lett till just slitage etc. Lampans bas var dammig och dessutom är hela den avlånga lampdelen något böjd (inte jättemycket och efter lite googling är det tydligen inte helt ovanligt). Mitt intryck är dock att jag inte fått en ny produkt. Jag kontaktade supporten för att försöka få svar på om det var en ny produkt eller begagnad men dom kunde inte svara på det. Det enda dom repeterade var att jag skulle returnera varan så skulle dom "undersöka".

Jag kollade om butiken hade kvar någon ny (för ett snabbt byte) men, nej det är numer en beställningsvara. Butiken hade vid köptillfället 2 st lampor i lager. Numer har dom en öppnad lampa i lager i fyndhörnan. Det hade dom inte när jag beställde. Jag kollar alltid det eftersom jag inte har några problem att köpa en öppnad produkt / skadad kartong till nedsatt pris.

Nu sitter jag här och känner att butiken / lagret gjort en fuling och skickat en öppnad kartong och flyttat den andra, också med öppnad kartong, till fyndhörnan.

Det är egentligen ingen biggie. Men, hur hade ni gjort? Bara struntat i det eller gått vidare med ett ärende av något slag? Det som känns mest tråkigt är att jag betalade 500 kr mer än nödvändigt för att jag inte ville ha något krångel men ändå fick det.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Är det verkligen OK för dig att "hela den avlånga lampdelen något böjd"? Om så är fallet njut av din nya lampa och lägg ingen mer energi på det.
Om du känner dig missnöjd med produkten/priset och inte kan släppa det bör du delge butiken ditt missnöje.

Misstänker att de kommer vilja häva köpet och sälja till någon annan för samma pris. Då står du där utan lampa och måste gå igenom köprocessen igen och får kanske ändå en sned lampa igen om det är en känd brist på den modellen.

Permalänk
Medlem

Att en butik kan göra fel finns det många anledningar till, förväxla två kartonger etc. delvis mänskliga faktorn. OK så länge det inte händer ofta.
Tycker att det är viktigt att nämna felet för butiken och ge dom en chans att förbättras och att lösa det på bästa sätt för båda parterna.

Om du är OK med en använd produkt så kan du ge förslaget att behålla den mot att dom krediterar en del av beloppet mot vad fyndvaran kostar. Det lär nog bara funka om dom kan verifiera att du faktiskt hämtade ut varan inom 24h.

Om du vill ha en ny produkt så är det bara att lämna igen och köpa på nytt. Personligen hade jag valt den butik som levererar snabbast och ligger närmast vid ev. garantiärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Är det verkligen OK för dig att "hela den avlånga lampdelen något böjd"? Om så är fallet njut av din nya lampa och lägg ingen mer energi på det.
Om du känner dig missnöjd med produkten/priset och inte kan släppa det bör du delge butiken ditt missnöje.

Misstänker att de kommer vilja häva köpet och sälja till någon annan för samma pris. Då står du där utan lampa och måste gå igenom köprocessen igen och får kanske ändå en sned lampa igen om det är en känd brist på den modellen.

Att den är böjd syns inte så mycket så det är egentligen inget jag stör mig på. Mer att jag inte vill att den ska gå sönder om ett tag för att någon annan lekt loss med den. Om det nu är så. Tänkte också på det att jag kanske bara får en böjd lampa igen.

Funderade på om jag skulle höra av mig och säga att dom får ge mig samma rabatt som på den som dom nu flyttat till fyndhörnan. Det är bara 200 kronor och är egentligen helt skevt att ens fundera på. Mer att jag inte gillar när butiker fular sig och kommer undan med det.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av xprt:

Att en butik kan göra fel finns det många anledningar till, förväxla två kartonger etc. delvis mänskliga faktorn. OK så länge det inte händer ofta.
Tycker att det är viktigt att nämna felet för butiken och ge dom en chans att förbättras och att lösa det på bästa sätt för båda parterna.

Om du är OK med en använd produkt så kan du ge förslaget att behålla den mot att dom krediterar en del av beloppet mot vad fyndvaran kostar. Det lär nog bara funka om dom kan verifiera att du faktiskt hämtade ut varan inom 24h.

Om du vill ha en ny produkt så är det bara att lämna igen och köpa på nytt. Personligen hade jag valt den butik som levererar snabbast och ligger närmast vid ev. garantiärenden.

Ganska exakt mina tankar. Jag handlar väldigt mycket på Webhallen, bland annat för närheten, men denna lampa fanns tyvärr inte i lager där.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka direkt. Du har ju visat lojalitet och fina intentioner och valt att betala ett högre pris hos just dem för att du förväntade dig professionalitet och en trygg köpprocess. Och så kör dom en fuling mot dig. Gör mig lite ledsen att läsa nästan.
Hade de kört med öppna kort borde produkten självklart varit på fyndhörnan men dom såg väl sin chans att nån som fick den inte skulle orka bråka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Skicka tillbaka direkt. Du har ju visat lojalitet och fina intentioner och valt att betala ett högre pris hos just dem för att du förväntade dig professionalitet och en trygg köpprocess. Och så kör dom en fuling mot dig. Gör mig lite ledsen att läsa nästan.
Hade de kört med öppna kort borde produkten självklart varit på fyndhörnan men dom såg väl sin chans att nån som fick den inte skulle orka bråka.

Chattade med dom igen. Nu med en annan person. Dom sa att jag absolut kunde få samma pris som den i "fyndhörnan" men att man aldrig vet om det blir problem framöver eftersom den var lite böjd. Jag beställde denna med hemleverans så dom lovade lösa hämtning också vid en retur. Så jag beslutade att skicka tillbaka.

Bara en timme av mitt liv jag inte får tillbaka. Annars igen fara

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig så smidigt med returen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Skönt att det löste sig så smidigt med returen.

Verkligen!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Fick svar på mitt returärende idag. Det var bara bullcrap att dom skulle greja hämtning. Så nu måste ändå knata iväg till ett postombud.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata